vrijdag 15 april 2011

Shogun 2 Total War Review

De lang verwachtte opvolger van Shogun - Total War is er eindelijk en we zullen het geweten hebben. Shogun 2 speelt zich nog altijd af in het feodale Japan (stralend weer daar trouwens!), rond 1545. Het is rond die tijd dat er in Japan veel verschillende clans een stukje van het eiland bezitten. Net voordat alle clans zich verenigen onder één grote überclan word jij in het spel gedropt. Als Daimyo, of clanleider, is het de bedoeling dat jouw clan de macht krijgt over alle clans om zo te regeren over heel Japan.

Mijn eerste indruk van het spel was: WOW!  Ik heb namelijk ook de vorige Total War spellen gespeeld maar het lijkt nu of Creative Assembly haar huiswerk tegoei heeft gedaan.

De troepen die je bestuurt zien er echt zo gedetailleerd uit! Als je inzoomt kan je zelfs zien dat de soldaten allemaal speciale maskers, helmen en uitrusting hebben.

Voor de rest ziet de omgeving en de world map er ook superstrak uit! Om nog maar te zwijgen hoe vet het eruit ziet als je twee voltallige legers op elkaar loslaat! Kortom: grafisch zit het wel snor!

De ontwikkelaars hebben deze keer ook veel tijd in het AI-systeem gestoken. Zo zal je Shogun 2 niet meer met het gedacht moeten gaan spelen van: Oh vlug ff veel troepen maken en maar gebieden veroveren. Zo makkelijk is het niet meer want als je deze tactiek hanteert zal je omhoog gaan met de fame van je clan en zullen overige clans je als hun nr.1 vijand beschouwen en zich tegen jou keren. Het is dus aangewezen om altijd een goede balans te vinden tussen het bouwen van je leger en het verder ontwikkelen van je steden.

Ook het multiplayer gedeelte is geweldig. Creative Assembly heeft met Napoleon al een schot in de roos gehad op multiplayer vlak oa. door snelle wedstrijden en coöperatieve campagnes, maar Shogun 2 voegt daar een heel uitgebreid clansysteem en langetermijnprogressie aan toe. Je eerste uitdaging is het ontwerpen van je avatar. Je start op niveau één, met enkele basistroepen voor land als zee. Elk gevecht levert je ervaringspunten op of een nieuwe unit of technologie. Naast dat alles heeft je eigen avatar een volledige skill tree. Meer dan genoeg animo online om vele maanden mee zoet te zijn.

De conclusie is dat als je dit spel speelt en je bent fan van de reeks, je dit veruit het beste Total War game gaat vinden. Zowel on- als offline is er enorm veel te doen en grafisch zet het er prachtig uit.

Check de trailer van Shogun 2 hieronder!!!

Geen opmerkingen: